Aanpassen identiteitskaart naar aanleiding van hernummering

Maak een afspraak

Het gemeentebestuur nodigt iedereen van wie het adres of huisnummer werd gewijzigd persoonlijk uit. Na deze uitnodiging krijg je een maand de tijd om de nodige documenten te laten aanpassen. Let op, dit is verplicht.

Je komt met je identiteitskaart (eID) en de bijhorende PIN-code naar het loket.

Ben je je PIN-code vergeten, dan kan je gratis online een nieuwe code aanvragen via de website www.ibz.rrn.fgov.be of via de dienst burgerzaken (maar dan kost het vijf euro). Deze aanvraagprocedure kan een drietal weken in beslag ­nemen. Vraag je nieuwe codes dus tijdig aan.

Voor de adreswijziging moet er geen nieuwe identiteitskaart worden aangemaakt en moet je geen nieuwe pasfoto’s laten maken. Het rijbewijs aanpassen is ook niet nodig.

Voor de kids-ID’s (voor kinderen onder de 12 jaar) geldt dezelfde procedure als voor de gewone eID’s. De kinderen moeten hiervoor niet meekomen naar het gemeentehuis.

Ook vreemdelingen moeten hun elektronische vreemdelingenkaart laten aanpassen.

Niet-Belgische kinderen jonger dan 12 jaar die een kartonnen identiteitsbewijs met foto (kinderpasje) hebben, moeten een nieuw pasje aanvragen. De aanvraag moet door de ouder(s) gebeuren en het kind moet aanwezig zijn bij de aanvraag. Denk eraan een recente pasfoto met witte achtergrond van je kind mee te brengen.

• Gratis
  • Voor niet-Belgische kinderen betaal je 8 euro per kind voor de aanvraag van een nieuw identiteitsbewijs
Wat moet je meenemen?
  • Jouw identiteitskaart met bijhorende PIN-code