Vossen

Vossen zijn prachtige roofdieren. Ze zijn dol op muizen en ratten en helpen zo knaagdierplagen te voorkomen. Ook zwakkere of zieke, wilde dieren ruimen ze uit de weg, waardoor ze populaties gezond houden. Nu vossen weer meer voorkomen in Vlaanderen, moeten we opnieuw wennen aan hun aanwezigheid.

Schade voorkomen

Vossen kiezen doorgaans de gemakkelijkste weg naar hun prooi. Eens binnengedrongen in een hoenderhok, doden ze vaak alle aanwezige prooien, aangezien de kippen niet kunnen vluchten. Na een smakelijke maaltijd, laten ze het gros onaangeroerd achter. Die onnodige slachtpartij kan vanzelfsprekend op weinig sympathie van de eigenaar rekenen. Ook in pasgeboren biggen en lammetjes durft een vos soms zijn tanden zetten.

Om ongewenst bezoek te voorkomen kan je enkele maatregelen nemen.

• Hier vind je een overzicht van maatregelen om vossen de toegang te beletten.
  • Meer info? Download de folder over vossen

Meldpunt vossenschade

Heb je schade van de vos? Meld dit bij de Hubertusvereniging van Vlaanderen. Dan heeft de Hubertusvereniging een duidelijker beeld van de schadeomvang en locatie waar de vossen zich bevinden.  Schade melden kan eveneens via de milieudienst.

Meldpunt vossenschade

Schadevergoeding

Heb je schade geleden door een vos? Je kan in aanmerking komen voor een vergoeding. Die vraag je aan via Wild in Zicht. Om aanspraak te maken op een schadevergoeding moet je kunnen aantonen dat:

• De vos afkomstig is uit een natuurgebied.
  • Het betrokken natuurgebied in beheer is bij de Vlaamse overheid of een erkende terreinbeherende vereniging.
  • De soort in het natuurgebied niet bejaagbaar is en ook niet bestreden mag worden.

Je moet je schade kunnen aantonen en minstens één van de verplichte basismaatregelen genomen hebben. Indien toegelaten, moet je bijzondere jacht of bestrijding hebben toegepast.

vos