Ontdek de toeristische hotspot 'KARKAS'

Vlakbij de vistrap aan de stuw in Waarmaarde/Kerkhove kan je voortaan picknicken op een bijzondere en verrassende ontmoetingsplaats. De eyecatcher: het kunstwerk 'KARKAS'.

'KARKAS' is een levensgroot metalen skelet van ongeveer 27 meter lang en houdt het midden tussen een onderzeeër en een walvis. Het is een werk van GIO (Giovani Vanhoenacker), kunstenaar met Avelgemse roots.

Vertoeven en verkennen met uniek zicht

'KARKAS' was een project van Waterfront, een herdenking van de eerste wereldoorlog. Op het strand van Zeebrugge laste de kunstenaar schetsmatig meer dan twee ton staal bij elkaar tot het karkas van een duikboot en een walvis. De hybride werd uit de zee getrokken door een 150-tal mensen om symbolisch het verleden bloot te leggen en positief naar de toekomst te kijken. Tijdens de zomer van 2022 kreeg 'KARKAS' een nieuwe thuis nabij de vistrap in Waarmaarde.

De realisatie werd mogelijk gemaakt met steun van de provincie West-Vlaanderen, Westtoer en de Vlaamse Waterweg.

Karkas is gelegen langs het jaagpad. Het jaagpad en is enkel toegankelijk te voet of met de fiets. Parkeren kan op de parkeerplaatsen in de Onze-Lieve-Vrouwstraat. Vanaf daar is Karkas te voet of met de fiets bereikbaar op ongeveer 850 meter.

Het werk nodigt uit om in te vertoeven en te verkennen en omvat ook een uitkijkpunt met een uniek zicht op de omgeving.

Logo provincie
Westtoer